Mensen nemen vaak met ons contact op als ze op zoek zijn naar een snelle en gemakkelijke manier om hun voertuig te restylen op op te knappen. We snappen dat iedereen een mooie wagen, motor of scooter wilt rijden, maar er zijn momenten waarop een wrap folie gewoon niet aangebracht kan worden of geen mooi resultaat oplevert.

De meeste gegoten folie’s welke voor voertuigwraps worden gebruikt, hechten alleen goed aan lak die in originele (OEM) of als nieuwe of zeer goede staat is. Zelfs als het probleemgebied klein is, kan het aanbrengen van een wrap folie over de beschadigde verf de potentie hebben om meer problemen te veroorzaken. In feite zullen de meeste kleuren en afwerkingen het probleemgebied alleen maar versterken. Omdat een wrap folie een extreem dunne folie is, kan het gewoon geen gebreken verbergen. Zelfs als de folie hecht aan (of rond) het probleemgebied, kan het verwijderen van het vinyl ertoe leiden dat de beschadigde en/of omringende verf loslaat. Onthoudt dat wrap folie’s niet eeuwig meegaan en dat ze op een gegeven moment moeten worden verwijderd. Het verwijderen van de wrap folie kan dan voor extra beschadigingen zorgen en dit is niet goed, nooit! Als u naar uw voertuig kijkt en zich afvraagt ​​of een wrap de juiste keuze voor u is, zijn hier voorbeelden van enkele lakcondities die gewoon niet werken.
 

Diepe krassen
 

Krassen, steenslag en andere defecten in de lak worden vergroot wanneer de Wrap Folie wordt geïnstalleerd.
Erger nog, het verwijderen van de folie kan er ook voor zorgen dat de verf rondom het beschadigde gebied loslaat.
De enige wrap folie die we kunnen aanbevelen om deze soort schades iets te verbergen, is een Carbon Fiber Wrap Folie van 3M 2080 Series. Echter blijft de kans op beschadigingen na verwijdering altijd bestaan.

 

Later aangebrachte laklagen.
 

Wagens / voertuigen welke niet meer voorzien zijn van hun originele OEM fabriekslak, en dus zijn overgespoten kunnen doorgaans voor problemen zorgen. Wij raden dan ook altijd aan om alleen wagens te wrappen welke voorzien zijn van originele fabriekslak welke of als nieuwe of zeer goede staat verkeert.

Het correct aanbrengen van een nieuwe laklaag vergt namelijk veel voorwerk en tijd.
Indien een wagen wordt overgespoten worden vaak niet de correcte handelingen gevolgd, goedkopere verf ( Grondverf, Basislak, Blanke Lak ) gebruikt, waardoor uiteindelijk de nieuwe lak gemakkelijker los kan komen. 

Daarnaast zien wij ook steeds vaker dat voertuigen worden gespoten met spuitbussen.

Indien er gebruik is gemaakt van verf uit spuitbussen bestaat altijd de kans dat deze na het verwijderen van de wrap mee loskomt. Dit heeft vooral te maken daar er in goedkopere spuitbussen maar weinig daadwerkelijke lak zit en minimaal tot geen verharder. 

Indien de laklaag los komt tijdens de montage of verwijdering van een Wrap of zelfs Stickers Folie is dit indicatie dat de laklaag waarop de folie gemonteerd wordt niet correct is aangebracht. Een Wrap Folie kan namelijk nooit sterker zijn dan een nieuwe of correct aangebracht OEM Laklaag.

Het beplakken van een voertuig met een aftermarket laklaag is dan ook altijd tricky en niet zonder risico. Indien een voertuig is voorzien van een aftermarket laklaag kunnen wij geen garanties geven dat zowel de folie blijft zitten als dat de laklaag onbeschadigd blijft tijdens montage of verwijderen van de wrap.

 

Lak met sinaasappelhuidtextuur

 


Slechte verfklussen met overtollige verf kunnen een 'sinaasappelhuid’-effect veroorzaken dat niet wordt verborgen door onder een Wrap Folie. We raden professionele lakreparatie aan en een goede uithardingstijd voordat een wrap wordt aangebracht. Zelfs dan kunnen we de staat van de lak niet garanderen nadat de folie is verwijderd. Maar als u dapper bent, kunnen folies als Brushed, Camouflage en Carbon Fibers de sinaasappelshuid verbergen waarop ze zijn aangebracht. 

De plaatsen waar lak het makkelijkste loskomt is vooral op polyester en plastic onderdelen, op deze 2 oppervlaktes kan verf zich het lastigst vasthouden.

Wrap Folies mogen alleen op kunststof auto onderdelen worden aangebracht als ze zijn geverfd volgens OEM-specificaties en als ze een volledig glad oppervlak hebben. Anders zal de hechting aanzienlijk worden aangetast. Een “waterdruppeltest” kan helpen bepalen of deze omstandigheden aanwezig zijn: bevochtig het plastic oppervlak met water. Als het water druppelsgewijs wegloopt, is het niet raadzaam om de folie aan te brengen. Als het water wegloopt zonder duidelijke druppelvorming, kan de folie op het plastic oppervlak worden aangebracht.

 

Voertuigen met verroest plaatwerk.

 


Wrap Folie’s hechten zich niet aan roest. Indien uw voertuig roest of oxidatie vertoont, zullen Wrap Folie's gewoon niet hechten. In wezen is een roestig oppervlak niet anders dan een vuil oppervlak en zullen de roestdeeltjes aan de film hechten, wat resulteert in delaminatie.

 

Al loskomend lakwerk.

 

 

Bij al reeds loskomend lakwerk raden wij nooit aan om hier overheen nog een wrap folie aan te brengen.
Het lakwerk zal namelijk altijd alleen maar meer beschadig raken en de wrap folie zal onbruikbaar worden omdat de lijmlaag vol komt te zitten met stukjes lakwerk, vuil en andere verontreinigingen.

 

 

Alle andere dingen die u niet moet proberen.

Naast beschadigde en getextureerde lak, zijn er nog een paar andere onderdelen op een auto die u niet moet proberen in te wrappen. Bijvoorbeeld met rubber beklede delen, onderdelen gemaakt van ABS-kunststof, zonnepanelen, uitlaten enz.

 

 

 

© 2011 - 2024 Ultimate Tuning | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel