Mensen nemen vaak met ons contact op als ze op zoek zijn naar een snelle en gemakkelijke manier om hun voertuig te restylen op op te knappen. We snappen dat iedereen een mooie wagen, motor of scooter wilt rijden, maar er zijn momenten waarop een wrap folie gewoon niet aangebracht kan worden of geen mooi resultaat oplevert.
De meeste gegoten folie’s welke voor voertuigwraps worden gebruikt, hechten alleen goed aan lak die in originele (OEM) of als nieuwe of zeer goede staat is. Zelfs als het probleemgebied klein is, kan het aanbrengen van een wrap folie over de beschadigde verf de potentie hebben om meer problemen te veroorzaken. In feite zullen de meeste kleuren en afwerkingen het probleemgebied alleen maar versterken. Omdat een wrap folie een extreem dunne folie is, kan het gewoon geen gebreken verbergen. Zelfs als de folie hecht aan (of rond) het probleemgebied, kan het verwijderen van het vinyl ertoe leiden dat de beschadigde en/of omringende verf loslaat. Onthoudt dat wrap folie’s niet eeuwig meegaan en dat ze op een gegeven moment moeten worden verwijderd. Het verwijderen van de wrap folie kan beschadigingen en dit is niet goed, nooit! Als u naar uw voertuig kijkt en zich afvraagt of een wrap de juiste keuze voor u is, zijn hier afbeeldingen van enkele lakcondities die gewoon niet werken.
Diepe krassen
Krassen, steenslag en andere defecten in de lak worden vergroot wanneer de folie vinyl wordt geïnstalleerd. Erger nog, het verwijderen van de folie kan er ook voor zorgen dat de verf rondomhet beschadigde gebied loslaat. De enige wrap folie die we kunnen aanbevelen om deze soort schades iets te verbergen, is een Carbon Fiber Wrap Folie van 3M 2080 Series. Echter blijft de kans op beschadigingen na verwijdering altijd bestaan.
Later aangebrachte laklagen / -lak met sinaasappelhuidtextuur.
Slechte verfklussen met overtollige verf kunnen een 'sinaasappelhuid’-effect veroorzaken dat niet wordt verborgen door onder een Wrap Folie. We raden professionele lakreparatie aan en een goede uithardingstijd voordat een wrap wordt aangebracht. Zelfs dan kunnen we de staat van de lak niet garanderen nadat de folie is verwijderd. Maar als u dapper bent, kunnen folies als Brushed, Camouflage en Carbon Fibers de sinaasappelshuid verbergen waarop ze zijn aangebracht.
Bij andere goedkopere verf soorten zoals verf uit spuitbussen bestaat altijd de kans dat deze na het verwijderen van de wrap mee loskomt. Dit heeft vooral te maken daar er in goedkopere spuitbussen maar weinig daadwerkelijke lak zit en minimaal tot geen verharder.
De plaatsen waar lak het makkelijkste loskomt is vooral op polyester en plastic onderdelen daar op deze 2 oppervlaktes verf zich het lastigst kan vasthouden.
Wrap Folies mogen alleen op kunststof auto onderdelen worden aangebracht als ze zijn geverfd volgens OEM-specificaties en als ze een volledig glad oppervlak hebben. Anders zal de hechting aanzienlijk worden aangetast. Een “waterdruppeltest” kan helpen bepalen of deze omstandigheden aanwezig zijn: bevochtig het plastic oppervlak met water. Als het water druppelsgewijs wegloopt, is het niet raadzaam om de folie aan te brengen. Als het water wegloopt zonder duidelijke druppelvorming, kan de folie op het plastic oppervlak worden aangebracht.
Voertuigen met verroest plaatwerk.
Wrap Folie’s hechten zich niet aan roest. Indien uw auto of vrachtwagen roest of oxidatie vertoont, zullen de speciale luchtbellenvrije lijmen gewoon niet hechten. In wezen is een roestig oppervlak niet anders dan een vuil oppervlak en zullen de roestdeeltjes aan de film hechten, wat resulteert in delaminatie.
Al loskomend lakwerk.
Bij al reeds loskomend lakwerk raden wij nooit aan om hier overheen nog een wrap folie aan te brengen.
Het lakwerk zal namelijk altijd alleen maar meer beschadig raken en de wrap folie zal onbruikbaar worden omdat de lijmlaag vol komt te zitten met stukjes lakwerk, vuil en andere verontreinigingen.
Alle andere dingen die u niet moet proberen.
Naast beschadigde en getextureerde lak, zijn er nog een paar andere onderdelen op een auto die u niet moet proberen in te wrappen. Bijvoorbeeld met rubber beklede delen, onderdelen gemaakt van ABS-kunststof, zonnepanelen, uitlaten enz.