Allereerst, zorg ervoor dat u de 4 basis regels volgt voor een perfecte wrap:

-Reinig het oppervlak goed en zorgvuldig
-Gebruik de juiste vinyl voor de juiste auto
-Rek de folie niet te ver uit
-Verwarm de folie na (Post-Heat)

 

De laatste stap is vaak ook het moment dat mensen slordig worden. De meeste installateurs slaan het over en bijna alle doe het zelvers weten niet wat het is ! Maar sla het niet over ... doe het simpelweg niet. Je bent zo dicht bij een goed eindproduct, dan dient u deze ook na te verwarmen (Post-Heat) ! Je wrap is nooit af als je deze niet na verwarmt hebt.

Laten we als voorbeeld een deurhandvat, spiegel, of bumper nemen, in principe een plaats waar uw vinyl meer dan 10% is uitgerekt, deze plaatsen dient u altijd na te verwarmen.

 

Zodra u de folie geïnstalleerd heeft en deze heeft moeten uitrekken ontstaan er 2 krachten. 1 van deze krachten is het “geheugen” van de folie welke weer wilt teruggaan naar z’n originele vorm en de andere is de lijm laag welke de folie op uw auto houdt. Om deze vechtende krachten op te heffen dient u de folie na te verwarmen. Het verwarmen van de folie voor een korte periode zal deze terugkomen naar zijn originele en perfecte vorm , echter door de folie voor een langere tijd te verwarmen zal het geheugen verloren gaat. En dit is wat u wilt! 

Als de folie eenmaal over een complexe vorm zoals zijspiegels, bumper, deurhandgrepen, enzovoort geïnstalleerd is  dient u er altijd voor te zorgen dat de folie zijn geheugen verliest zodat deze niet zal blijven proberen terug te gaan naar zijn originele vervaardigde vorm. 

Als de folie eenmaal zijn geheugen heeft verloren, blijft deze altijd in dezelfde vorm zoals u deze op uw voertuig geïnstalleerd heeft gehad. Er is dan geen terugkomen meer aan, zelfs niet met hitte.

 

Hoe werkt de Post-Heat methode :

U moet dient hiervoor altijd heteluchtpistool te gebruiken! Het liefste een instelbare of mincombinatie met een infrarood thermometer waarmee de temperatuur van de folie tijdens het na verwarmingsproces kunt meten. De meeste folie’s verliest het geheugen bij ongeveer 90 graden Celsius. Wanneer het de correcte temperatuur bereikt heeft, verdwijnt het geheugen.

Verhit het gebied en gebruik uw temperatuurmeter om ervoor te zorgen dat de hitte ongeveer 90 graden Celsius is. Maakt u geen zorgen als de temperatuur iets hoger gaat. Doe dit gedurende ongeveer 20-30 seconden. Het is van essentieel belang om alle luchtbellen eruit te halen, als deze er nog zijn, duw ze gewoon weg.

Zorg dat u deze methode op alle complexe vormen, uitsparingen en inkepingen toepast: bumpers, spiegels, overlappingen, enz. Als u dit niet doet, kan uw folie terugkeren naar zijn oorspronkelijke vorm en beginnen te krullen als deze over gestrekt is.

Denk nooit dat u dezelfde resultaten kunt bereiken door alleen maar langer te verwarmen bij een incorrecte temperatuur. Dit soort gokwerk is gevaarlijk, omdat dan de kans bestaat dat u de folie oververhit en hierdoor beschadigt!

 

Zorg ervoor dat u de correcte temperaturen van de fabrikant raadpleegt.

Elk folie is anders over het algemeen is 90 graden Celsius goed, echter controleer dit altijd!

Nooit raden

Dit is een technisch proces, zelfs als u een pro bent. Uw vinyl moet een bepaalde temperatuur bereiken, omdat dit een chemische reactie is die op de warmte reageert.

Heteluchtpistool

Een haardroger is te zwak, een propaan brander is te sterk, een warmtepistool is precies goed.

Wees grondig

Het is beter om 20 minuten extra tijd te besteden en het goed te doen, dan de folie los te laten komen of op te laten krullen waardoor deze voorgoed onbruikbaar wordt.

 

 

© 2011 - 2017 Ultimate Tuning | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel